לפני פתיחת עסק חדש או בניית אתר אינטרנט לעסק, חשוב לערוך מחקר מקיף על המתחרים בתחום. מחקר כזה עוזר להבין טוב יותר את השוק ואת הלקוחות הפוטנציאליים, לזהות פערים והזדמנויות, ולתכנן אסטרטגיה עסקית שתבדל את העסק מהמתחרים ותספק ערך ייחודי ללקוח.
מהו מחקר מתחרים?
מחקר מתחרים הוא תהליך של איסוף מידע על המתחרים העיקריים בתחום העסקי – החברות שמוכרות מוצרים או שירותים דומים לאותם הלקוחות. המטרה של מחקר מתחרים היא להבין טוב יותר מי הם המתחרים, מהם המוצרים או השירותים שהם מציעים, מהן אסטרטגיות השיווק והמחירים שלהם, מהם היתרונות והחסרונות שלהם בהשוואה למה שמתכננים להציע, ועוד. איסוף מידע כזה עוזר להבין טוב יותר את הדינמיקה התחרותית בשוק ולהתאים את האסטרטגיה העסקית בהתאם.
מה ניתן ללמוד ממחקר מתחרים?
מחקר מתחרים יספק מידע רב ערך שיעזור למבצעו לקבל החלטות חשובות לגבי העסק שלך:
• מי הם השחקנים המרכזיים בשוק – מי הם המתחרים העיקריים, מה גודלם, חוזקותיהם וחולשותיהם.
• מה הם מוכרים – אילו מוצרים, שירותים ופתרונות הם מציעים. האם יש מקום בשוק להרחבת ההיצע.
• ניתוח מחירים שלהם – מה המחירים של מוצריהם ושירותיהם השונים. האם כדאי להציע מחירים גבוהים, נמוכים או דומים.
• אסטרטגיות שיווק ופרסום שלהם – היכן הם מפרסמים ומקדמים מכירות, מהן המסרים השיווקיים שלהם, האם הם מקדמים את האתר שלהם באמצעות קידום אורגני?
• עיצוב וממשק האתרים שלהם – איך נראים האתרים שלהם, האם הם ידידותיים למשתמש ונוחים לניווט.
• מחקר מילות מפתח נפוצות – הכרת המונחים המזוהים עם המוצר או השירות מסייעים מאוד בגיבוש אסטרטגיות שיווק.
כל המידע הזה חיוני כדי להבין היכן ניתן להתבדל בשוק התחרותי ולספק ערך ייחודי ללקוחות.
למה כדאי לבצע מחקר מתחרים?
קיימות מספר סיבות חשובות למה כדאי וחשוב לערוך מחקר יסודי על המתחרים לפני פתיחת עסק או בניית אתר:
1. להבין טוב יותר את השוק וצרכי הלקוחות – מחקר המתחרים נותן הבנה עמוקה של מה קיים כבר בשוק, ומזהה פערים וצרכים לא מסופקים שניתן למלא ולתת מענה.
2. למצוא את היתרון היחסי והערך הייחודי – על מנת להתבלט מול המתחרים, חשוב שיהיה משהו שונה וייחודי להציע ללקוחות. מחקר המתחרים עוזר לזהות מראש מהם החוזקות והחולשות שלהם מחד, והיכן נמצא היתרון היחסי של העסק של מבצע המחקר מאידך.
3. להגדיר את קהל היעד המתאים – המחקר נותן הבנה טובה יותר מיהם הלקוחות הפוטנציאליים בשוק, מהם הצרכים והבעיות שלהם, וכך להגדיר בצורה ממוקדת ונכונה יותר מיהו קהל היעד המתאים ביותר עבור מקים האתר.
4. לזהות הזדמנויות – באמצעות ההשוואות למתחרים, ניתן גם לזהות אזורים ופלחי שוק שאינם מקבלים מענה הולם וטוב, וזה מזמן הזדמנויות עסקיות טובות שניתן לנצל לטובת העסק החדש.
כיצד מבצעים מחקר מתחרים?
קיימות מספר דרכים לבצע מחקר יעיל ומקיף על המתחרים:
איסוף מידע ממקורות גלויים
ניתן לאסוף המון מידע חשוב על מתחרים ממקורות גלויים וזמינים ברשת כמו האתרים שלהם, דפי נחיתה, דפי מוצר, עמודי מדיה חברתית, קטלוגי מוצרים ועוד.
חיפוש במנועי חיפוש
חיפוש פשוט בגוגל ומנועי חיפוש אחרים לפי מחקר מילות מפתח רלוונטיות יספק גם כן המון מידע שימושי על המתחרים המובילים כמו למשל אם הם מסתמכים על קידום אורגני או ממומן.
שיחות עם לקוחות בתחום
ניתן לשוחח עם לקוחות בתחום ולשאול על ניסיונם עם ספקים קיימים, שביעות רצונם, בעיות שחוו וכדומה. זוהי דרך מצוינת להבין מה חסר ללקוחות כיום בשוק.
הרשמה לניוזלטרים
הרשמה לניוזלטרים של המתחרים תספק עדכונים שוטפים על קמפיינים חדשים שלהם, הטבות והנחות, וכן תובנות לגבי האסטרטגיה השיווקית שלהם.
ביקור בנקודות המכירה
במידה והם בעלי חנויות פיזיות כדאי לבקר בהן, לראות את המוצרים, מחירים, שילוט, עיצוב החנות וחווית הלקוח הכללית.
ניתוח מדיה חברתית
כדאי לבדוק היכן יש למתחרים נוכחות ברשתות החברתיות השונות, כמה עוקבים יש להם, איזה תוכן הם מפרסמים ומה תגובות הלקוחות.
איסוף המידע הגלוי וניתוחו יספקו מידע רב על המתחרים ויאפשרו לתכנן טוב יותר את האתר שלכם.
הדובדבן של סטטוס
עומדים לפני בניית אתר חדש לעסק? אצלנו בסטטוס נקיים פגישה בה נענה על השאלות אפיון: מי קהל היעד של העסק? איך נבנה את האתר? מה מטרת האתר? באיזה אופן נקדם את האתר? ולאחר מכן תקבלו באופן מסודר מחקר שוק מדוקדק ומסודר.